کمی اغراق آمیز است اگر بگوییم Sony FE 12-24mm F2.8 GM (2999.99 دلار) یک لنز ویژه است که فقط برای سایر سیستم های دوربین در دسترس نیست. مقیاس های فریم فریم دیگری نیز وجود دارند که چنین زاویه وسیعی را پوشش می دهند ، اما هیچ کس به اندازه این بزرگنمایی F2.8 نور را جمع نمی کند. این فقط f-stop نیست – لنز برای استفاده در دوربین های با وضوح بالا به اندازه کافی خوب است ، به سرعت فوکوس می کند و برای عکاسی در هر شرایط آب و هوایی طراحی شده است. این ابزاری برای متقاضی ترین عکاسان است و با بدست آوردن جایزه انتخاب سرمقاله ما ، هر پنی از قیمت درخواستی را می پردازد. اگر نمی توانید این مقدار هزینه کنید ، Sony FE 12-24mm F4 G 1699.99 دلاری یا Sigma 14-24mm F2.8 DG DN Art 1199 دلاری را در نظر بگیرید ، هر دو اپتیک عالی به خودی خود هستند.

فوق العاده کروی

علیرغم مشخصات جاه طلبانه طراحی آن ، FE 12-24mm F2.8 GM به هیچ وجه دست و پا گیر نیست. برای بزرگنمایی کمی بزرگتر است و 5.4 تا 3.8 اینچ (HW) و 1.9 پوند کمی سنگین تر از اکثر دوربین هایی است که از آن استفاده می کنید. این تنها کمی بزرگتر از Sigma 14-24mm F2.8 DG DN Art (5.2 در 3.4 اینچ ، 1.8 پوند) است ، اگرچه یک زاویه دید به مراتب گسترده تر را ضبط می کند.

هر دو سبک تر از مقیاس فوق العاده گسترده ای هستند که برای سیستم های SLR ساخته شده اند. این نوع لنزها از فاصله کم بین پایه لنز و سنسور ارائه شده توسط سیستم های آینه ای استفاده می کنند که این امر طراحی را به طور کلی ساده کرده و از عناصر عقب سریعتر برای فوکوس خودکار پشتیبانی می کند.

در مقایسه با بزرگنمایی بی نظیر 11-24 میلی متری F4 کانن برای سیستم SLR خود ، که به اندازه 2.6 پوند رسید ، تشخیص آن به اندازه کافی آسان است. مانند بزرگنمایی های گسترده دیگر برای دوربین های SLR ، EF 11-24mm نیز در جلو کمی سنگین تر است. FE 12-24 میلی متر برای استفاده در کارتن های ویدئویی مناسب تر است ، دستگاه هایی که به مرکز ثقل متمرکز می شوند تا قاب های دستی را تثبیت کنند ، حتی اگر از زاویه ای چندان گسترده ای برخوردار نباشند.

سونی FE 12-24mm F2.8 GM

12-24 میلی متر F2.8 اولین لنز تمام فریم است که چنین زاویه دید و دیافراگم را با هم ترکیب می کند. برای رفتن به آنجا ، سونی از سه عنصر لنز بسیار کروی (XA) خود استفاده می کند. بزرگترین آن در جلو است و می توانید ببینید که چقدر منحنی است. قسمت جلوی لامپ توسط کاپوت داخلی محافظت می شود و سونی دارای یک درپوش کشویی است.

بدون نگهدارنده لوازم جانبی نمی توانید فیلترهای جلو را اضافه کنید ، اما در قسمت پشتی شکافی برای فیلترهای ژل وجود دارد. الگویی برای برش خود ارائه شده است ، اما اشخاص ثالث راه حل های حرفه ای تری ارائه داده اند. هایدا فیلترهای شیشه ای ND را ارائه می دهد که به شکاف عقب کشیده می شوند ، که سرمایه گذاری ارزشمندی برای عکاسی و فیلمبرداری با نوردهی طولانی است.

Sony FE 12-24mm F2.8 GM: تصویر تقریبی

سونی a7S III ، 24 میلی متر ، f / 8 ، 1/200 ثانیه ، ISO 100

مانند دوربین سونی ، دوربین 12-24 میلی متری FE برای عکسبرداری در فضای باز طراحی شده است. از گرد و غبار و پاشیده شدن در امان است و برای استفاده در آب و هوای بد مناسب است. عنصر جلو دارای حفاظت ضد انعکاسی Nano AR است و شامل فلورین در برابر لکه زدن است. این یک ویژگی مفید است ، زیرا این لنز بیشتر در معرض انگشت نگاری است و فلوراید پاک کردن آن با پارچه میکروفیبر را آسان می کند.

کنترل های اساسی گنجانده شده است. حلقه های بزرگنمایی و بزرگنمایی لاستیکی هستند بنابراین می توانید آنها را لمس کنید – آنها متفاوت از بشکه پلی کربنات هستند و با برجستگی پوشیده شده اند. همچنین یک دکمه عملکرد لنز و سوئیچ AF / MF دریافت می کنید. با این وجود ، هیچ حلقه دیافراگمی وجود ندارد ، این ویژگی سونی در بیشتر لنزهای سری GM وجود دارد ، اما بزرگنمایی نیست.

سونی FE 12-24mm F2.8 GM

حلقه بزرگنمایی به راحتی می چرخد ​​، اما برای حرکت عنصر جلو به عقب و جلو باید کمی گشتاور بزنید. حلقه فوکوس راحت تر می چرخد ​​، اما مقاومت خوبی دارد. پاسخ خطی است ، به علاوه برای فیلمبرداران که می خواهند موقعیت های فوکوس متوالی را از دو تا عکاس انجام دهند.

هنگام تغییر فوکوس نزدیک به دور ، زاویه دید کمی تغییر می کند. اثر تنفس برای فیلم مناسب نیست ، اما اگر فوکوس را تغییر دهید که صفحه فوکوس را به شدت تغییر می دهد ، واقعاً ارزش تأمل را دارد.

Sony FE 12-24mm F2.8 GM: تصویر تقریبی

سونی a7S III ، 12 میلی متر ، f / 2.8 ، 1/1250 ثانیه ، ISO 100

فوکوس با اندازه گیری سنسور دوربین در 11 اینچ در دسترس است. این بدان معنی است که شما می توانید لنز را فقط چند اینچ از سوژه قرار دهید و از آن عکس بگیرید. این روشی است که می توانید برای ضبط سوژه های کوچکتر با پس زمینه ای بزرگ پشت سر خود ، ظاهری کاملاً متفاوت از لنزهای تله فوتو کوتاه که معمولاً ماکرو آن را تصور می کنیم ، به کار بگیرید.

تثبیت کننده نوری نه گنجانده شده و نه انتظار می رود. در عوض ، 12-24 میلی متر برای فیلم برداری دستی پایدار و نوردهی دستی خالص به سیستم 5 محوره IBIS دوربین شما متکی است.

در آزمایشگاه

من FE 12-24mm F2.8 GM را با دو دوربین سونی برای آزمایش جفت کردم. بیشترین استفاده من در دنیای واقعی با a7S III بود و تست وضوح آزمایشگاه با نرم افزار 60MP a7R IV و Imatest انجام شد. لنزهای G Master سونی قول می دهند بهترین عملکرد را در سنسورهای با وضوح بالا ارائه دهند و a7R IV در حال حاضر متراکم ترین دوربین فریم موجود است.

سونی FE 12-24mm F2.8 GM

با جفت ارز 12mm f / 2.8 ، این رزولوشن وضوح بسیار خوبی را برای a7R IV در نظر گرفته است ، شاهکاری برای لنزهای با زاویه دید عریض که به طور کلی در آزمایشگاه به اندازه لنزهای استاندارد و تله عمل نمی کنند. منطقه فوکوس منحنی نیست ، مسطح نیست ، بنابراین اگر از نمای نزدیک کاملاً مساوی عکس می گیرید ، انتظار لبه های تاری را داشته باشید.

ببینید که چگونه دوربین ها و لنزها را آزمایش می کنیمببینید که چگونه دوربین ها و لنزها را آزمایش می کنیم

در عکس های واقعی ، ممکن است در لبه ها و گوشه های تاریک برای فضای داخلی ، آسمان شب و عکس های منظره دستی کمی نرم شوید. باریک شدن f-stop وضوح تصویر را بهبود می بخشد. در f / 4 ، لنز وضوح تصویری 12 میلی متر استثنایی را ارائه می دهد. گوشه ها و لبه های قاب کمی نرم تر اما قابل قبول است.

Sony FE 12-24mm F2.8 GM: تصویر تقریبی

سونی a7S III ، 12 میلی متر ، f / 11 ، 1/160 ثانیه ، ISO 100

برای استفاده از چشم انداز ، لنزها با f / 5.6 و f / 8 می درخشند – وضوح تصویر به همان اندازه ای است که در لنزهای عریض پیدا خواهید کرد و زوایا نیز خجالتی هستند. اثرات پراش در هنگام شروع از f / 11 خزش می کند ، اما هنوز هم می توانید با لنزهای آنجا و f / 16 ، حتی در بدنه ای با وضوح بالا نتایج خوبی بگیرید. توصیه می کنیم از f / 22 استفاده نکنید – نتایج نرمتر از f / 2.8 است و لنز ستاره های خورشیدی با گشودگی دیافراگم های بزرگتر را به خود جلب می کند.

داستان در 18 میلی متر و 24 میلی متر تقریباً یکسان است. در f / 2.8 ، عکسها را با جزئیات عالی ، تقریباً به لبه ها متصل می کنید ، اما هنوز به اندازه مرکز نیستند. در f / 4 همه چیز کمی واضح تر است و از وضوح گوشه ای به گوشه ای که برای مناظر می خواهید لذت خواهید برد.

Sony FE 12-24mm F2.8 GM: تصویر تقریبی

سونی a7S III ، 12 میلی متر ، f / 10 ، 1/50 ثانیه ، ISO 100

برخی از تحریف وجود دارد. تنظیمات موجود در دوربین ، اعوجاج قابل مشاهده لوله را از عکس های گرفته شده در انتهای پهن و جلوه بالشتک را از عکس های نزدیک به 24 میلی متر از بین می برد. برای حذف آنها از عکس های خام ، باید از نمایه تنظیم لنز استفاده کنید. Adobe Lightroom یکی از لنزها را دارد که در ترمیم خطوط بسیار عالی عمل می کند. من از استفاده از آن برای معماری دریغ نخواهم کرد ، اما مانند هر لنز عریض ، اطمینان حاصل کنید که آلو است و موازی با موضوع شما است. اگر اجسام نزدیک گوشه را مانند نیمکت های پارک در عکس بالا نگه دارید ، کشیده به نظر می رسند.

تنظیمات موجود در دوربین ، ویتنام طبیعی قابل مشاهده در تصاویر خام را از بین می برد. با وجود زاویه و دیافراگم ، تصاویر اصلاح نشده در گوشه ها و لبه ها کمی تاریک هستند ، اما تقریباً به اندازه برخی دیگر از بزرگنمایی های بزرگ f / 2.8 هستند.

Sony FE 12-24mm F2.8 GM: تصویر تقریبی

سونی a7S III ، 12 میلی متر ، f / 16 ، 1/30 ثانیه ، ISO 160

این لنز به ویژه برای عکاسان منظره که عاشق جلوه خورشید هستند جذاب است. این ستارگان از f / 8 به طور واضح مشخص شده را به هم متصل می کند و آنها تا f / 22 به سمت پایین ادامه می یابند ، مقیاس های بسیار عریض نقاط نورانی روشن را به روشی مشابه ترسیم می کنند ، اما ستاره ها تا رسیدن به f / 16 یا f آنقدر روشن نیستند. / 22

مقاومت در برابر تابش خیره کننده و اشباح نیز فوق العاده است. من در گرفتن هرگونه بازتاب برای نشان دادن در عکس ها مشکل داشتم ، حتی وقتی خورشید را با زاویه 12 میلی متر قاب می کردم.

بهترین بزرگنمایی گسترده ای که ما آزمایش کرده ایم

مشابه لنز Sony FE 12-24mm F2.8 GM نخواهید یافت. می توانید بزرگنمایی های 12 میلی متری دیگر (و گسترده تر) و سایر مقیاس های فوق عریض را پیدا کنید که با دیافراگم آن مطابقت داشته باشند ، اما هیچ چیز دیگری آن را در یک لنز جمع نمی کند.

Sony FE 12-24mm F2.8 GM: تصویر تقریبی

سونی a7S III ، 12 میلی متر ، f / 8 ، 1/30 ثانیه ، ISO 125

این شاهکار به تنهایی قابل توجه خواهد بود ، اما لنز نتایجی را که شما برای همسان سازی با سنسورهای با بالاترین رزولوشن موجود نیاز دارید ، ارائه می دهد و اندازه آن به اندازه کافی معقول است که با گیمبال و برای عکاسی دستی استفاده می شود. این ساخته شده با استانداردهای بالا ، با محافظت در برابر گرد و غبار و پاشش و محافظت در برابر تیرگی شیشه جلو.

با قیمت حدود 3000 دلار ، هزینه FE 12-24mm F2.8 GM به همان اندازه که برای هر لنز سونی هزینه می کنید ، به جز یک جفت آغازگر فوق العاده تله فوتو عجیب و غریب. این قلمرو لایکا نیست ، اما کمی شور است. عکاسانی که می خواهند کمی پس انداز کنند و بیشترین زاویه ممکن را بدست آورند می توانند به FE 12-24mm F4 G نگاه کنند که قیمتی در حدود 1800 دلار دارد.

سونی FE 12-24mm F2.8 GM

اگر می خواهید خیلی کمتر هزینه کنید ، Sigma 14-24mm F2.8 DG DN Art آنقدرها زاویه دید ندارد ، اما یک عملکرد عالی و گزینه 1200 دلاری است. همچنین تمرکز دستی Venus Laowa 10-18mm F4 نیز وجود دارد .5 -5.6 با حدود 850 دلار – این اپتیک های پیشرفته نیستند ، اما زاویه دید شدید چرخاندن سر است. همچنین FE 14mm F1.8 آینده با قیمت 1600 دلار وجود دارد – این افزایش نیست ، اما دیافراگم روشن تر برای عکسبرداری جذاب است.

لنزهای دیگر این کار را انجام می دهند ، اما عکاسانی که می خواهند با دوربین سونی تمام فریم بهترین تصاویر با زاویه دید عریض (و فیلم) را بدست آورند ، در صورت امکان باید فضای بودجه خود را آزاد کنند. FE 12-24mm F2.8 GM بهترین بزرگ نمایی است که ما برای هر سیستم آزمایش کرده ایم و در انتخاب ویراستاران ما برنده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *